Program 2017

Välkommen till Naturskyddsföreningens aktiviteter 2017! Hör av dig till kontaktpersonen för respektive aktivitet om du har frågor.

Här kan du hämta hela programtidningen som PDF sigtuna program 2017 webb

FEBRUARI

TISDAG 14 FEBRUARI
Vilda djur och årsmöte
Elefanter, noshörningar och tigrar… Om dessa handlar boken Vid vägs ände skriven av Ola Jennersten och Tom Svensson och nyligen utsedd till WWF:s årsbok. Ola Jennersten berättar för oss i ord och bild hur hoten ser ut och hur vi ska kunna rädda dessa giganter på vår jord. Sedan följer en stunds mingel med förtäring till självkostnadspris. Alla välkomna! Därefter det sedvanliga årsmötet.
Kl. 18.30 Forum, Cabinen, Stockholmsvägen 25, Märsta
Kontakt: Gunnel Petersson 073-076 91 38 gunnel.sigtuna@telia.com

ONSDAG 15 FEBRUARI
Film och samtal: Imorgon
”Vem kunde tro att det kunde vara så här roligt att rädda världen?” – TT.
Imorgon är en fransk miljödokumentär av skådespelaren Mélanie Laurent och filmaren och miljöaktivisten Cyril Dion som gjort succé i Frankrike, där den setts av över en miljon biobesökare och vunnit César Awards 2015 för bästa dokumentärfilm. Istället för att visa på det allvarliga läget i raden av dystopiska miljöfilmer, berättar filmen med lätt hand om alla människor inom det civila samhället som faktiskt redan gör något för att vända utvecklingen. Vi får möta människor och organisationer från tio olika länder och tre kontinenter som ägnar sina liv åt att rädda vår planet! Inleder samtalet gör Sara Vikström Olsson, som jobbar med unga i Naturskyddsföreningen Riks, är styrelseledamot i LSU och Green Europe och fd ordförande i Fältbiologerna. I samverkan med Sigtunastiftelsen, Omställning Sigtuna och biograf Gröna Ladan. Entré 50 kr.
Kl. 19.00 Biograf Gröna Ladan, Gröna gränd 6, Sigtuna

MARS

TISDAG 14 MARS
Trädgårdens glädjeämnen och objudna gäster
En kväll i ekoodlingens tecken! Maj-Lis Pettersson, hortonom, växtskyddsexpert och välkänd som trädgårdsexpert i radions Odla med P1, berättar om de vanligaste skadegörarna i våra trädgårdar. Lär dig hur du kan odla giftfritt genom att förebygga angrepp. I samverkan med Sigtunastiftelsen, Sigtuna trädgårdsförening, Sigtuna stadsodlare och Omställning Sigtuna. Fri entré!
Kl. 19.00 Sigtunastiftelsen, Stora salen, Manfred Björkquists allé 4, Sigtuna
Kontakt: Barbro Nielsen barbronielsen4@gmail.com

ONSDAG 22 MARS
Film och samtal: United Nature
I dokumentärfilmen United Nature (2013) möter vi ledande miljötänkare och jurister runt frågan om naturens rättigheter. Naturens rättigheter och ekocide-rörelsen – som tagit frågan till FN-nivå – växer idag fram på många håll i världen. Ecuador och Bolivia är länder som har befäst naturens rättigheter i konstitutioner och lagar, liksom flera kommuner i USA. Naturens rättigheter skulle innebära ett paradigmskifte i vårt sätt att tänka kring vår livsmiljö och innebära en nydaning av det juridiska systemet, ett viktigt steg mot att skapa en hållbar framtid. Inledare till samtalet är Pella Thiel, ekolog och egenföretagare som håller föredrag och kurser i miljö- och omställningsfrågor och driver frågan om naturens rättigheter i Sverige och internationellt. I samverkan med Sigtunastiftelsen och Omställning Sigtuna. Fri entré!
Kl. 19.00 Sigtunastiftelsens bibliotek, Manfred Björkquists allé 4, Sigtuna

APRIL

MÅNDAG 3 APRIL
Fräsch på riktigt
Vad har tvålar, schampon och deodoranter med miljöförstöring och hälsoproblem att göra? Vad har du för grejer i ditt badrumsskåp egentligen? Hur ska du bära dig åt för att göra kloka miljöval i djungeln av skönhetsprodukter? Vi hjälper dig att navigera rätt och göra kloka miljöval även från skönhetshyllan. Ta med en liten burk om du vill vara med och tillverka din egen deodorant. I samverkan med Sigtuna kommun, Kultur och fritid.
Kl. 18.30 Märsta bibliotek, Märsta centrum
Föranmäl dig gärna så underlättas vår planering! Catarina Kignell-Lallo 070 -586 99 31 kignell_lallo@hotmail.com

LÖRDAG 22 APRIL
Fagningsdag i Viby by
Nu är det dags att städa bort kvistar, löv och fjolårsgräs för att de vackra ängsblommorna ska trivas. Vi hjälps åt att räfsa där vi ska ha slåttergille i augusti. Ta gärna med matsäck.
Kl. 10.00-ca12 Samling vid scoutstugan i Viby by, Sigtuna
Kontakt: Anna Holmgren 073-700 59 66

MAJ

LÖRDAG 13 MAJ
Många fåglar och många träd
Nu har många av flyttfåglarna anlänt och vi kan titta och lyssna på dem tillsammans med Anders Turesson. Den här gången åker vi till Hjälstaviken och därefter till ett arboretum alldeles i närheten för att med ledning av Mats Olsson lära känna både vanliga och ovanliga träd. Ta med matsäck, varma kläder och gärna kikare. Samling vid Märsta station kl. 06.30 och vid Sigtuna busstation kl. 06.45.
Kontakt: Gunnel Petersson 073-076 91 38 gunnel.sigtuna@telia.com

JUNI

SÖNDAG 18 JUNI
Vilda blommornas dag och vandring till Sigridsholmssjön
I den ljuvliga försommaren firar vi tillsammans med Svenska Botaniska Föreningen Vilda Blommornas Dag i det natursköna Lejden. Här finns ängar och hagar med många både vanliga och ovanliga arter och med Kerstin Frostbergs ledning kan vi lära känna dem. Därefter går vi en av Swedavia nyanlagd promenadstig till Sigridsholmssjön där en rastplats anlagts. Ta med matsäck, grilleld finns.
För samåkning kontakta Benny Andersson 076-108 12 47. Avfärd kl. 10.00 från Sigtuna busstation och kl. 10.15 från Märsta station.

AUGUSTI

LÖRDAG 12 AUGUSTI
Slåttergille
Prova på att slå med lie, räfsa och sätta upp en hässja. Att vårda ängsmark på gammalt vis är roligt och hjälper till att bevara ängsväxter och underlätta för bin och fjärilar. Ta med hela familjen, matsäckskorg och liar och räfsor om du har. I samarbete med Fastighetsverket.
Kl. 10.00-ca 14 Samling vid scoutstugan i Viby by, Sigtuna
Kontakt: Åsa Berg nemorosa.berg@live.se

SEPTEMBER

LÖRDAG 9 SEPTEMBER
Svamputflykt
Vi hoppas på lagom med regn och värme för att hitta många goda svampar det här året. Våra duktiga svampkännare hjälper dig att reda ut vilka som går att äta och vilka du ska undvika. Vi ordnar grilleld. Ta med egen matsäck.
Kl. 10.00 Friluftsfrämjandets torp Stora Embarsboda, Rävsta
Kontakt: Gunnel Petersson 073-076 91 38

OKTOBER

ONSDAG 4 OKTOBER
Rätt med lite kött
För att minska negativ miljöpåverkan har vi tagit fram en receptbok med mindre kött, fisk, kyckling och mera av våra svenska rotsaker i portionerna. Vi vill visa hur vi enkelt det är att laga god mat och äta rätt för både vår hälsa och vår miljö. Kom och ta del av detta och ät en enkel måltid med oss. Kostnad 40 kr/person, du får också receptboken!
Kl. 18.30 Hyresgästernas Hus, Södergatan 50, Märsta
Föranmäl dig gärna så underlättas vår planering! Gunnel Petersson 073-076 91 38 gunnel.sigtuna@telia.com

NOVEMBER

TORSDAG 9 NOVEMBER
Naturvård i Sigtuna kommun
I Sigtuna kommun finns vackra grönområden, betesmarker och spännande skogar. Här finns ett rikt djurliv och ovanliga värdefulla växter. Kring Arlanda flygplats med dess speciella förutsättningar finns många sällsynta växt- och djurarter. Under kvällen får vi höra hur arbetet med att skydda, vårda och utveckla naturområdena i vår kommun går till. Kom och lyssna på Maria Pettersson, kommunekolog och Joakim Wester, naturvårdsekolog i Sigtuna kommun, samt Magnus Persson, miljörådgivare på Swedavia med ansvar för att omhänderta biologisk mångfald på flygplatsen.
Fika från kl. 18. Föreläsning kl. 18.30-ca 20.30 Hyresgästernas Hus, Södergatan 50, Märsta
Föranmäl dig gärna så underlättas vår planering! tovebjorlin@gmail.com 070-496 07 00

TORSDAG 23 NOVEMBER
Ekovinprovning – favorit i repris!
Förra årets vinprovning av ekologiska röda viner blev så uppskattad att vi håller en vinprovning till. Denna gång provar vi vita druvrena ekologiska viner. Precis som för de röda vinerna, ska det vita vinet uppfylla krav på tillverkningen och på odlingen av vindruvorna för att det ska få kallas ekologiskt. Mycket handlar om hårdare regler för användningen av kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Till vinerna serveras lokalt producerat ekologiskt tilltugg som noggrant valts ut för att främja de olika druvornas karaktär.
Kl. 18.30 – ca21 Sockenstugan, Olofsgatan 19, Sigtuna
Anmälan senast 17 november till: asalillian@hotmail.se 070 -572 46 86