Här kommer lite dagboksanteckningar från våra aktiviteter:

Onsdag 7/11
Idag har vi gjort i ordning våra mätstationer samt kollat på hur utrustningen som registrerar våran mätdata fungerar. Sedan har vi också satt upp ett försöksexperiment för att se hur musslorna reagerar på jäst jämfört med hur jäst reagerar utan musslorna. Vi har även mätt pH och temperaturen på vattnet.

Onsdag 23/10

Idag har vi hunnit med en del olika saker. Vi började dagen med att diskutera lite hur vandrarmusslan påverkar ett ekosystem och vad som skulle kunna ske om vandrarmusslan försvinner ur vårat ekosystem. Vi har även tittat på hur strukturen för hur ett gymnasiearbete kan byggas upp. Efter vi haft lite teori så var det dags att samla in musslor som vi gjorde nere vid ”strandkanten”.Vi plockade upp stenar som hade musslor på sig med både händerna, men också med hjälp av en grep. Efter detta så satte vi oss ner och skrev lite på våran bakgrund och avslutade sedan dagen med att hitta ett ställa där vi kunde lägga musslorna tills vi ska jobba vidare nästa gång.

Onsdagen den 9/10 började vi på vårat arbete ute på naturskolan. Vi kollade bland annat på olika plankton som finns i Mälaren i mikroskåp. Vi fyllde även upp våra fyra akvarium med ca 22 liter vatten från Mälaren som vi skall använda oss av under vårat experiment, samt satte upp och prövade en del av den utrustning som tillhörde de akvarium vi fyllde upp.