Vårt program 2022 för nedladdning

Du behöver inte vara medlem i Naturskyddsförenigen för att deltaga i våra aktiviteter.
Anmäl er gärna i god tid om ni är intresserede av att deltaga. Då kan vi lättare meddela eventuella ändringar i programpunkten.

Onsdag 23 februari

Tema Jordbruksmark

Möte med representanter från Sigtuna kommun för att diskutera hanteringen av jordbruksmark inom kommunen. Det kommer att handla om hur man stimulerar ekologisk produktion, gynnar biologisk mångfald, skyddar från exploatering och underlättar odling i ett förändrat klimat.

Ändrad plats: Sammankomsten kommer att ske på Forum,  lokal Salen. Stockholmsvägen 25 Märsta

Tid: kl 18.30 – ca. 20.30

Anmäl deltagande senast 21 februari till mats.olsson.sigtuna@outlook.com (070-6316054)

Tisdag 1 mars

Holkbyggarkväll

Vi samlas på Sigtuna golfbana för att snickra holkar, både åt fåglar och trädlevande insekter (biholkar och humleholkar). Fika serveras.

Samarbete mellan Sigtuna golfklubb, Sigtuna Naturvänner och Naturskyddsföreningen inom WWF/LONA finansierade Pollinationsprojektet.

Vi möts på Sigtuna golfbana omkring klockan 17.

Anmäl deltagande till Ola@jennersten.se (070-5551402) eller Sven@seeman.se (072-5659845)

Onsdag 16 mars

Årsmöte

Årsmöte 2022 och en presentation om ätliga växter och medicinalväxter i vår svenska flora. Vi börjar kvällen med att lyssna till Anna Konvicka, phyto-/örtterapeut och kulturhistoriker, som berättar om vår rika och delvis ätbara flora. Du får höra lite kort om örtmedicinens historia men framförallt om aktiva och hälsobringande effekter hos några vanliga växter i vår svenska natur.

Efter detta blir det fika och sedan börjar själva årsmötet med förhandlingar.

Lokal: Forum, Kabinen. Stockholmsvägen 25.

Tid: kl 18.30

Kontakt: Gunnel Petersson,

gunnel.sigtuna@telia.com (073 0769138)

Lördag 26 mars

Klädbytardag

Kläder Du inte använder längre kan Du byta till något Du behöver.  Du får en kupong för varje plagg, högst 5 st per person. Dessa kan Du byta till andra plagg. Även skor och väskor. Ta med barn och barnbarn! Allt som blir över lämnas till återanvändning.

I samarbete med Sigtuna Museum & Art. Aktuell information på www.sigtunamuseumandart.se eller sigtuna.naturskyddsforeningen.se

Tid kl 11-15

Lokal: Kulturlänken vid Märsta bibliotek.

Kontakt: Gunnel Petersson, gunnel.sigtuna@telia.com (073 0769138)

Torsdag 21 april

Vad är en asp

Fältdag vid Örsundaån där vi möter Upplands landskapsfisk aspen. Fiskeribiolog Johan Persson är vår guide. Han berättar om fiskens biologi och förevisar hur man fångar och märker fiskar. Ta med fika.

Mötesplats: Vånsjöbro vid Örsundaån. Ev. samåkning från Märsta Sigtuna.

Tid: 10.00

Anmäl deltagande till Ola@jennersten.se (070-5551402)

Lördag 23 april

Fagning i Viby by

Kom och räfsa fram vårblommorna.

Kl 10–ca12 vid scoutstugan

Tag gärna med räfsa och fika. Café finns i närheten.

Kontakt: Anna Holmgren, kampasten2@yahoo.se (073-7005966)

Söndag 22 maj

Gökotta och Biologiska mångfaldens dag

Vi letar efter och inventerar fåglar, blommor och insekter (entomolog Magnus Stenmark) runt Sigtuna golfbana. Det blir en heldag i fält så ta med fika. Ola Jennersten berättar om pollinerings­projektet som genomförs runt golfbanan.

Samarbetsdag med Sigtuna golfklubb, Sigtuna Naturvänner och Natur­skydds­föreningen inom pollinationsprojektet.

Vi träffas vid parkeringen på Sigtuna Golfklubb vid soluppgången, 04.00.

Söndag 19 juni

Vilda blommornas dag

Tid och plats är ännu ej fastställt. Vi återkommer på hemsidan och via nyhetsmail.

Kontakt: Ola@jennersten.se

(070-5551402)

Söndag 7 augusti

Slåttergille

Vi samlas i Viby by för den traditionella slåtterdagen med liar, räfsor och tjugor.

Samverkan med sommarcafét i Viby by. Tipsrunda med priser, musik och smådjur på plats.

Tid: ca kl 10-ca 14

Ingen anmälan krävs. Ev. frågor till Åsa J, asalillian@hotmail.se, tel. 0705-724686

Söndag 14 augusti

Slåtterdag vid Sigtuna golfklubb

Vi hjälper till för att öka den biologiska mångfalden runt golfbanan inom det pågående pollinationsprojektet. Samarbetsdag med Sigtuna golfklubb, Sigtuna Naturvänner och Naturskydds­föreningen. Ta med fika.

Vi börjar kl. 9 och arbetar så länge vi har lust och orkar.

Onsdag 17 augusti

Fladdermöss och nattfjärilar

Vi träffas vid Sigtuna naturskola, Näsudden, där naturskolans Peja Snöblom är värd och biolog Jonny de Young berättar om fladdermöss. Vi sätter upp en fjärilslampa vid Naturskolan för att undersöka vilka fjärilar som är aktiva. Jonny tar oss därefter med på nattvandring då vi försöker identifiera vilka fladdermöss som är aktiva med hjälp av en fladdermusdetektor.

Tid: kl 19.00

Samarbete mellan Naturskyddsföreningen och Sigtuna Naturskola.

Anmäl deltagande till mats.olsson.sigtuna@outlook.com (070-6316054)

Lördag 10 semptember

Svamp- och skogsutflykt

Vi samlas för att lära oss om svamp vi kan äta och vilka vi ska undvika. Vi lär oss om träden i skogen, hur gamla de är och mycket mer. Kajsa Raab lär ut om svamp och vår ordförande Mats Olsson berättar om skogens träd. En utflykt för stora och små, så ta med barn och barnbarn samt matsäck för picknick.

Plats: Friluftsfrämjandets torp, Stora Embarsboda.

Tid. Kl 10-ca 12.30.

Kontakt: Gunnel Petersson, 073 0769138, gunnel.sigtuna@telia.com

Lördag 24 september

Fågelutflykt till Hjälstaviken

Vi träffas vid parkeringen, Jungfrulunden. Våra kunniga fågelskådare kommer att ledsaga oss i det artrika reservatet. Vid lunchtid tänder vi grillen, ta gärna med något att grilla och dricka. Efter lunch förflyttar vi oss med våra bilar till Hårby där vi vandrar ut till fågeltornet. Vid ca 16:00 avslutar vi dagen. Samåkning från Sigtuna kan ordnas.

Tid : kl 10.

Kontakt, anmälan och mer information: Karin Bernodt, karin.bernodt@hotmail.com (070-8180660)

Onsdag 23 november

Ekobubbelprovning

Provsmakning av olika ekologiska mousserande drycker med närproducerade tillbehör. Ciceron är Cecilia Olsson. Endast för medlemmar. Begränsat antal platser.

Tid: 18.30 i Sockenstugan, Olofsgatan 19, Sigtuna.

Anmälan senast 2022-11-11 till Åsa J, asalillian@hotmail.se, tel. 0705724686.

_______________________________________________________________________________________________________________

Vägbeskrivning Hyresgästernas Hus, Södergatan 50, Märsta.
Hyresgästernas Hus ligger i änden av Södergatan, nära Sätunaskolan. Om du kommer från Södergatan är det sista huset på höger hand innan vändplanen och skolan. Om du kommer med bil kör du istället Västra Bangatan och parkerar i norra änden av pendelparkeringen. Därifrån promenerar du gångvägen som går genom bostadsområdet, Hyresgästernas Hus är den låga byggnaden på din vänstra sida intill sista huset innan Södergatan. Med buss kan du åka till Märsta station och promenera enligt ovan.

Vägbeskrivning Stora Embarsboda
Från väg 263 mellan Märsta och Sigtuna: Vid Sågen och Josefinaskolan svänger du av mot Sågen och Rävsta (höger om du kommer från Sigtuna, vänster om du kommer från Märsta). Håll höger mot Rävsta. Följ vägen ca 2 km. Det första hus du ser på höger sida av vägen är Friluftsfrämjandets röda torp Stora Embarsboda. Kör förbi torpet så finns en parkering där åkern tar slut, även denna på höger hand. Grillplatsen ligger i skogen vid parkeringen. Med buss tar du buss 570 eller 575 till Rävsta Gård. Koordinater till Embarsboda: WGS84 N 59.61274, E 17.76574

Vägbeskrivning Viby by
Ett par kilometer utanför Sigtuna stad ligger Viby by. Vid Färjestadsbron tag Vibyvägen norrut 1,4 km (Buss 575 hållplats Vibyvägen). WGS84 N59.63633 E17.73353