Klimatförändringar 2018

Hur kommer Sigtuna kommuns vattens naturliga produktionsförmåga att påverkas av framtida klimatförändringar. Vi har startat ett projekt med 3 elever från Arlandagymnasiet som skall undersöka hur Vandrarmusslans filtrering påverkas av ändrade förutsättningar.

Fredag 20181026

Vi gick igenom planering och utrustning och det mesta verkar vara under kontroll. Vi beslöt att tills vidare labba ute på Näsudden och planen är att få till en slutlig mätmetod innan årsskiftet. Diverse luftpumpar och doppvärmare med termostat letades fram och provades. Dataloggern kördes i en enkel uppställning. Återstår att skaffa några större plastkärl och undersöka hur vi kan få växtplankton från Universitetet. Dagen avslutades med musselplockning och planktonfångst och vi var klara vid 16.00, lite kyligt på slutet.

Torsdag 8/11

Idag diskuterade vi vår mätmetod och ansåg att den i översikt fungerar bra! Datalogen kördes igen i den enkla uppställningen. Mer plankton och sediment infördes och i slutet testade vi med att hälla i fina lerpartiklar som Johan grävde fram. Det vi behöver göra är att beställa 2 eller 3 avlånga akvarium som är rymmer 10-20 liter. Samt kommer vi behöva en till datalog (LabQuest) med prob för ljus och temperatur. Dagen avslutades med att titta på plankton genom mikroskop som Peja och Johan hämtade från Natur Skolan.

Dagens frågor:
Hur ofta och hur mycket brukar musslor äta?
Vilka slags plankton brukar de äta? Matz ska kolla med Stockholms Universitet om musslors föda, eventuellt köpas eller vi fångar själva.

Här är bild av mig när jag håvar upp plankton. Mvh
Klaudia

Fredag 23/11

Idag satte vi upp vår mätutrustning och allt verkar vara på sin plats. Två akvarium sattes upp och vi har nu fixat ljus, tillförsel av syre och en temperaturreglerare till båda akvariumen.

Planen nu är att träffas förhoppningsvis nästa vecka vid naturskolan för att hälla i musslor och sediment, eventuellt om vi behöver plocka fler musslor. Matz ska även kolla om det går att få tag på plankton i någon affär.

Mvh Anna, Hind & Klaudia

Onsdag 5/12

Vi provar hur alger minskar transmissionen

Fredag 7/12

I fredags testade vi vår mätutrustning och anser att den fungerar bra. Vi såg på datalogens diagram att ljusstyrkan samt temperaturen i båda akvarier ser realistiska ut i en konstant temperatur. Vi ansåg också att luftpumpen påverkade inte ljusstyrkan i datalogen (men vi ska undvika att sätta den mittemot ljusmättaren).

Utförandet vi gjorde i fredags såg ut så här:

I varje akvarium tillsatte vi 13 liter vatten från sjön Mälaren .
Sen blandade vi 1 tesked (4 gram) Spirulina det vill säga musselmat (ekologisk pulver) och löste upp den i ett halvt glas vatten
Vidare tog vi 80 st musslor (104 g.) och rengjorde dem innan dem lades i ett av akvarierna.
Vi hällde i båda akvarier tre teskedar av spirulinblandningen.
Provresultatet efter det blev en minskning av ljusstyrkan. Innan vi gick satte vi på skynken på akvarierna och en mätning på 12 timmar i datalogen.

Nästa gång ska vi titta resultat och dra slutsatser om något måste ändras. Planen är nu att träffas förhoppningsvis nu på fredag vid naturskolan.

Här är några bilder av utförandet och Anna-Karins trevliga besök!

Onsdag16/1 2019
Idag satt vi upp hela vår mätutrustning. Två akvarium med 14 liter vatten i, ena 26 grader och det andra rumstempererat 15 grader.
Vi la ned en sten med 60 st nya musslor i vardera akvarium.
Vi hällde i lerblandningen av lera och vatten, 0,5 dl i båda akvariumen. Sedan satte vi på en 20 timmars registrering.

Mätning av musslors filtrering vid olika temperaturer. Blå kurva 26 grader C, Röd kurva 15 grader C