Aspbacken inledning (1)

Länk till mp4

Länk till röstfil

Hej och välkommen till klimatparken Aspbacken

Jag heter alltså Mats Olsson och leder Naturskyddsföreningen i Sigtuna. Vi har den övergripande synen och mottot att ekologisk och social hållbarhet är klart överordnat ekonomisk hållbarhet. Vi har nu fått förtroendet att säga några ord om vad vi människor kan lära av naturen.
Vi människor kan verkligen lära oss otroligt mycket om vikten av samarbete genom att titta på, och lära oss av naturen! Här samarbetas det inte bara inom familjen, klanen, rasen eller ens arten – utan mellan dessa. Låt mig till en början ge ett exempel.
I en skog tar träden upp energi från solljuset genom fotosyntesprocessen bildar organiska föreningar som bygger upp stammar och rötter. Det är av alla organismer på jorden bara växterna som på sådant sätt kan binda in energin från solen. De blir på så sätt själva basen för allt liv på jorden. Men barren och löven är kortlivade, vissnar och faller så småningom till marken där de ger mat och energi och liv åt en mångfald av markorganismer, t ex daggmaskar, skalbaggar och svampar som ju, liksom vi människor, inte kan fotosyntetisera utan är helt beroende av fotosynteserande växter. Men de lever gott på vad träden levererar. Men i gengäld, när dessa markorganismer bryter ned blad och barr och tillgodogör sig energin, så frigör de viktiga näringsämnen, t ex, kväve, som möjliggör för marklevande blommande växter att frodas. Och dessa växter i sin tur levererar pollen och nektar till bin som i sin tur pollinerar träden och därmed möjliggör att skogen kan föryngras och leva vidare. Det kallas samverkan mellan arter eller individer och är en förutsättning för att ekosystemet ska kunna bestå! Människan är för sin existens helt beroende av dessa processer.