Spännande höstaktiviteter

Under oktober och november bjuder vi på seminarier, filmkväll och höstträff med fantastiska naturbilder! Alla är välkomna, du behöver inte vara medlem.

SÖNDAG 18 OKTOBER pratar vi om den viktiga marken på seminariet Markens Funktioner. Marken har ett antal viktiga funktioner för vårt välstånd. Den ska bl a vara basen för all mat- och fiberproduktion samt vatten och klimatreglering. Samtidigt är marken hotad på olika sätt – erosion, förgiftning, kompaktering och försurning. På detta seminarium kommer vi att beskriva markens funktioner och hot samt hur markvården kan anpassas till olika marktyper för att hejda hotbilden. Flera forskare kommer att medverka och ge sin bild på hoten och möjligheterna. I samarbete med Omställning Sigtuna. Fika till självkostnadspris.

Kl.10-13, Hyresgästernas Hus, Södergatan 50, Märsta (mer info nedan). Anmälan till Mats Olsson mats.olsson@slu.se 070 6316054

ONSDAG 21 OKTOBER är det filmtajm! Filmen Skog och människor är en dokumentär av Josefine Gustafsson och Christian Svensson. Möt electronicamusikern Sophie Rimheden som samlar skogsljud och gör musik till filmer, skogsaktivisten Sebastian Kirppu som försöker rädda de sista gammelskogarna i Sverige, författaren Göran Greider som brinner för skogen och forskaren Ebba Lisberg Jensen som en gång skrev en avhandling om människans relation till skogen. I en tid av ökande urbanisering och miljöhot finns återigen ett nytt intresse för naturen och skogen. Samtalsinledare är Josefine Gustafsson, regissör och producent till dokumentären. I samverkan med Sigtunastiftelsen, Sigtuna Museum & Art, Omställning Sigtuna.

Kl.19-21, Sigtunastiftelsens bibliotek, Manfred Björkquists allé 4, Sigtuna (mer info nedan). Fri entré, ingen föranmälan behövs.

ONSDAG 4 NOVEMBER är det dags för vår populära Höstträff! Kom och mingla och fika med oss! Ola Jennersten visar bilder och berättar om djur i Sigtuna kommuns natur. Vi berättar om föreningen, vad vi gör och vad vi vill göra. Och vi lyssnar gärna på vilka frågor Du tycker är viktiga! Fika till självkostnadspris.

Kl.18.30, fika från 18.15, Forum, lokal Salen, Stockholmsvägen 25, Märsta (mer info nedan). Föranmäl dig gärna, så att vi kan planera fika: tovebjorlin@gmail.com 070-496 07 00

SÖNDAG 22 NOVEMBER inspirerar vi i livsviktiga frågor på seminariet Räcker Maten? Arealen tillgänglig jordbruksmark minskar, mark blir förstörd genom erosion och förgiftning, klimatförändringar slår ut jordbruksproduktion, vattenbristen lurar, munnarna att mätta blir allt fler. FAO spår att livsmedelsbehovet år 2050 blir 70% högre än idag. Hur ska vi göra för att få maten att räcka? Ett flertal forskare ger sin syn på problematiken och möjligheterna. I samarbete med Omställning Sigtuna. Fika till självkostnadspris.

Kl. 10-13, Hyresgästernas Hus, Södergatan 50, Märsta (mer info nedan). Anmälan till Mats Olsson mats.olsson@slu.se 070 6316054

Information om lokaler:

Hyresgästernas Hus, Södergatan 50, Märsta. Hyresgästernas Hus ligger i änden av Södergatan, nära Sätunaskolan. Om du kommer från Södergatan är det sista huset på höger hand innan vändplanen och skolan. Om du kommer med bil kör du istället Västra Bangatan och parkerar i norra änden av pendelparkeringen. Därifrån promenerar du gångvägen som går genom bostadsområdet, Hyresgästernas Hus är den låga byggnaden på din vänstra sida intill sista huset innan Södergatan. Med buss kan du åka till Märsta station och promenera enligt ovan.

Forum, Stockholmsvägen 25, Märsta. Forum ligger i samma hus som Biokällan. Parkering finns nära Teatergrillen. Med buss kan du promenera från hållplats Skogsvägen, Märstadal eller Märsta centrum.

Sigtunastiftelsen Manfred Björkquists allé 4, Sigtuna. Biblioteket är den första byggnaden du kommer till när du går uppför backen, följ skyltar. Parkering finns längre upp närmare huvudentrén. Med buss kan du promenera från hållplats Sigtunastiftelsen eller Klockbacken.